Bij verandering in de organisatie is het belangrijk een goed beeld te hebben van de huidige processen en werkwijze en ondersteunende informatievoorziening, de IST situatie. Ook het visualiseren van het toekomstbeeld, c.q. de ambitie waarmee we willen veranderen en doelen concretiseren is nodig (de SOLL situatie). Business analyse kan je hiervoor gebruiken op hoog niveau (het maken van een business informatieplan) waarbij high-level requirements, wensen en eisen worden geïnventariseerd en gespecificeerd.
Wil je de requirements concreet maken dan gebruik je hiervoor technieken om analyse uit te voeren over processen, informatie, gegevens en gedrag. Je start met eliciteren om duidelijk te krijgen van gebruikers en andere stakeholders wat ze nu precies verwachten van de nieuwe werkwijze en onderliggende nieuwe informatiesystemen, dan het business procesmodel, vervolgens het model van de informatieverwerkende processen, daarbij kijken welke informatie relevant is voor de business om te bewaren en her te gebruiken (het informatiemodel) en de structuur daarvan (het gegevensmodel) en samenhang (het database model).
Na 8 a 10 weken bezig te zijn geweest, sluiten we deze cursus af met een meerkeuze examen. Alternatief is een praktijk eindopdracht met 2 maanden extra begeleiding, deze kan ook worden gekozen (tenminste twee extra cursusdagen zijn dan nodig).
n.b; dit is een cursus voor gevorderden die al enige basiskennis hebben, echter instroom zonder voorkennis kan in speciale gevallen. De inhoud van deze cursus is gelijkwaardig aan die van BPID.
Inhoud
De deelnemer leert technieken te hanteren voor business analyse, procesmodellering, informatieanalyse en gegevensontwerp. Hij krijgt niet alleen kennis en inzicht van technieken, maar ook vaardigheid in het zelf kunnen analyseren, samenstellen (synthese) van oplossingen en deze dan ook te verifiëren /valideren op correct zijn (evaluatie).
Wij gaan in op praktisch toepassen van methoden en analyse methoden & technieken;
Root cause analysis
Environmental & context analysis
Alternative analysis
Component driven analysis
Behavior Driven /Event Driven analysis
Prioriteren van requirements
Toepassen Requirements Engineering principles & techniques
Noun-Verb analysis
Gegevens- en architectuur modellering (ERD, ISD, Bachman,…)
Proces- en flow modellering (BPMN, DFD, CFD, Actimod, IDEF0,..)
Gedrag- en interactie modellering (STD, toestandenmodel, sequentiediagram, Collaborations,..)
Object Oriented modelling (combinatie van gegevens, proces en gedrag modelleren)
Procedurele processpecificatie & Non-procedurele procesbeschrijving
Decison modeling
Toepassen van de UML diagram technieken
Toepassen van de BPMN diagram technieken
Toepassen van de traditionele diagram technieken
CASE tools, workbenches
Je leert in deze cursus technieken & methoden toe te passen, praktijk casus uit te werken en samenwerken met betrekking tot het reviewen van elkaars werk. Net zoals het in praktijk gebeurt!!
Vraag informatie aan voor startgarantieoptie, kortingsmogelijkheden, actuele planning, incompany etc.
Niveau, voorkennis en studiebelasting
Studiebelasting: totaal, inclusief lessen; 65-85 uur.
Voorkennis:
Basiskennis van analyse methoden en technieken wordt verwacht. Deze kennis kan zijn opgedaan in de cursus Certified Business Analyse & Infromation Analysis Foundation of Advanced of op andere wijze verkregen.
Uitzondering instroom zonder voorkennis;
Als je HBO of WO studie hebt afgerond kan met 1 extra dag de basiskennis worden bijgebracht als je geen ervaring hebt op het requirements engineering (RE) , systems engineering (SE) en/of Business analyse (BA) vakgebied.
Niveau:
het is een specialist (proficiency) niveau training op HBO/ post-HBO.
Doelgroep & doelstelling
Voor degene die wil leren hoe technieken juist toe te passen
in bepaalde situaties, daarbij verschillende technieken kan
gebruiken om een goede oplossing/ goed model te realiseren
dat consistent is met andere modellen die bijdragen aan de oplossing.
Zoals;
– business analisten, – requirements engineers,
– informatieanalisten, – database ontwerpers,
– functioneel ontwerpers,
– functioneel beheerders,
– systeemontwikkelaars,
en anderen die deze kennis willen gebruiken bij communicatie binnen projecten of het dagelijks werk.
Doelstelling: zelfstandig methoden en technieken te kunnen gebruiken in diverse situaties bij systeemontwikkeling en business analyse, en voorbereiding op een toetsing indien gewenst.
Docenten
Onze docenten zijn gepokt en gemazeld op het gebied van systeemontwikkeling methoden en technieken. Hebben jarenlange ervaring op dit vakgebied, veelal zelf begonnen als programmeur en zich ontwikkeld naar business analist of IT consultant en daarbij met een ‘drive’ om hun kennis over te brengen op anderen.
Uitvoering en Certificering:
training 4 of 5 daagse, doorloop 8 tot 12 weken.
(onervaren op BA, RE of SE gebied) )
training extra (5e) precourse dag ; als je een beginner op dit vakgebied bent, dan 1 extra dag pre-course training om je basiskennis bij te brengen.
Bereidt voor op meerkeuze examen: CBAIAP professional-level
Leslocaties: door heel Nederland.
Copyright 2024 - CAI-Advies